8 באוקטובר 2010

פרשת נח


אלהים מחליט להשמיד את כל האנושות מלבד נח אשתו ושלושת בניו. הוא מתחרט על בריאת האנושות, כי בני האדם מילאו את הארץ חמס, ואין להם תקנה. יש ללחוץ על כפתור delete ואחר כך על restart. משלושת בניהם של אדם וחווה אם כן, נשארו צאצאים רק לאחד מהם, לשלישי, שת. הבל נרצח, כידוע, ומצאצאיו של קין לא שרד איש את המבול.
האמנם זה כל הסיפור? מעניין לציין כי חז"ל מתעדים מסורת נוספת, שונה מן הסיפור שבתורה. הם נותנים שם לאשתו של נח: נעמה. את השם הזה מצאו בפרשת בראשית, שמה של אחת הצאצאיות של קין דווקא, אשר נזכרת בשמה אבל מעבר לזה לא ידוע עליה שום דבר.
כך מתקבל סיפור מרתק: האנושות החדשה שלאחר המבול היא תוצאה של שידוך בין צאצא של שת (נח) לבין צאצאית של קין (נעמה)! לא רק הקשת בענן, והברית שכורת ה' עם נח לאחר המבול, מציינים פיוס, אלא גם החיבור הזה עם השושלת שיצאה מן הבן הבעייתי של אדם וחווה, קין....
חז"ל מזמינים אותנו לחשוב על האפשרות למצוא פתרונות יצירתיים למצבים מסובכים, גם כאשר צריך להתחיל מחדש, גם כאשר זכרון העבר הקשה חי בתוכנו. קבוצת מרקם איזורי בירוחם לקחה על עצמה להתמודד עם אתגר הפתרונות היצירתיים לשכנות בין יהודים ובדואים כאן בנגב. פנינו לא אל הענן כי אם אל הקשת שבתוכו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה